Jag har i mina tidigare inlägg tagit upp ett välkänt fenomen
i nationalekonomin – Baumols sjukdom eller Baumols kostnadssjuka som det också
kallas – och utgått från det för att förklara kostnadsökningen i SL-trafiken.
Baumols sjukdom bottnar i ett grundläggande samband i ekonomiska system: sambandet
mellan produktivitetsutveckling och lönesättning. Sjukdomen uppkommer när
lönerna i produktivitets-starka sektorer (industrin) görs till riktmärke för
lönerna i produktivitetssvaga sektorer som den offentliga sektorn. Att
lönesättningen skulle gå annorlunda till är svårt att tänka sig.
Analyserna utgår från att SL-trafiken är ett industriellt
produktionssystem, låt vara att slutprodukten är en tjänst. Jag påstår att åtminstone
SL:s busstrafik är drabbad av kostnadssjukan. Den snabba ökningen av
SL-trafikens busskostnader beror enligt min mening i grunden på en lång period
av ökande reallöner i kombination med en mycket svag produktivitetsutveckling på
grund av ökad trängsel, nya pausregler och liknande. Men det är inte
tillräckligt som förklaring. Kostnader för miljö- och kvalitetssatsningar,
tillgänglighetsanpassningar samt ökade energikostnader med mera måste också läggas
till.
Baumols sjukdom är en välfärdssjukdom i ekonomiska system.
Den drabbar sektorer med hög personaltäthet och långsam produktivitetsutveckling.
Symptomen bär välfärdssjukdomens kännetecken: små successiva förändringar åt ett
ogynnsamt håll. I ekonomiska system är det kostnaderna som ökar. Som jag skrev
i ett tidigare inlägg får nog vissa delar av ekonomin dras med sjukdomen livet
ut. Fast sjukdomens effekter går att dämpa och det finns ett recept för hur man
gör: genom att ständigt förnya, förbättra och effektivisera kan kostnaderna
sänkas.
För att få en helhetsbild av Baumols sjukdom bör man inte
begränsa sig till kostnaderna utan också se vad som sker med priser och
intäkter. I ett annat av mina inlägg har jag försökt att göra detta. Med hjälp
av en enkel kostnadsmodell uppbyggd av exponentialfunktioner (ränta på ränta)
undersöker jag alltså hur kostnadssjukan kan påverka prisbildning och
skattefinansiering.
SL-trafiken har en hög andel busstrafik och SL har medvetet
velat ha det så. Det måste man utgå ifrån.
Varför bygga ut ett trafikslag som
relativt sett kräver mycket personal och vars produktivitet kan komma att
sjunka när detta kan leda till kraftiga kostnadsökningar? Den frågan är inte
helt enkel att besvara. Kanske kan man närma sig den genom att gå tillbaka till
de investeringsanalyser som SL gjorde för länge sedan och som motiverat busstrafikens
utbyggnad. Det troliga är att analyserna har genomförts med stöd av de statliga
riktlinjerna för just sådana analyser. En följdfråga är då: vad säger de
statliga riktlinjerna om hanteringen av Baumols sjukdom,
produktivitetsutveckling och ökande (eller minskande) reallöner i
investeringsanalyser?
Bristen på kunskap om vad som orsakar den kraftiga ökningen
av SL:s trafikkostnader förvånar och oroar. Redan 2005 påtalade jag och några
andra SL-medarbetare att trafikkostnaderna ökade mycket snabbt och att det
kunde tvinga fram framtida höjningar av SL-taxan. För egen del pekade jag på just
kostnadsutvecklingen i busstrafiken. ”Skenande” busskostnader samtidigt med
betydande investeringar i spårtrafik kunde bli mycket kännbart för SL:s och
landstingets ekonomi.
Påståendena ovan om SL:s kostnader måste naturligtvis prövas
ytterligare. Sådana studier bör inte vara något problem. Mycket data finns att
tillgå och begreppet Baumols sjukdom är välkänt inom nationalekonomin och kan
betraktas som allmängods.
”Imagination is more important than knowledge.”
(Albert Einstein)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar