måndag 10 september 2012

Går Baumols sjukdom att bota?

Vissa krämpor får man dras med livet ut och det gäller nog också Baumols sjukdom. Men effekterna av sjukdomen går att mildra och receptet det finns: genom att ständigt förnya, förbättra och effektivisera kan kostnaderna sänkas.

Kollektivtrafiken i en storstad är ett komplext trafiksystem som kan liknas vid ett konglomerat av process- och verkstadsindustri. Längst ut mot kunderna levereras en resa – en tjänst som konsumeras i samma ögonblick som den produceras.

På kort sikt behöver hinder undanröjas och verksamhetsförbättringar genomföras t.ex. 
  • Flaskhalsar tas bort i flöden och processer
  • Utnyttja/göra sig av med överkapacitet och förbättra systemens utnyttjandegrad
  • Genom ständiga förbättringar minska ledtider och fel i produktionen

På lång sikt drivs produktivitetsutvecklingen av andra faktorer
  •  Arbetet effektiviseras genom införande av ny och bättre teknik
  • Arbetskraften ges ökad kompetens genom utbildning och erfarenhet
  •  Arbetsintensiva och lågproduktiva verksamheter ersätts med högproduktiva. Lågproduktiva verksamheter avvecklas.
Vad kan göras på lång sikt för att öka kollektivtrafikens produktivitet?
I de följande punkterna sammanfattas några kollektivtrafikåtgärder för att höja kapitalandelen och tekniknivån i produktionen samt bredda och fördjupa verksamhetens kunskapsinnehåll:

  • Automatiserade spårsystem vid nyinvestering, exempelvis spårtaxi eller motsvarande
  • Automatisering av befintliga spårsystem, inklusive nya system av hög precision för trafikledning och –styrning för att höja utnyttjandegraden
  • Högproduktiv busstrafik (BRT)
  • Cykelmotorvägar med kringservice som alternativ till kollektivtrafik och annan trafik
  • Försäljning och betalsystem för att frigöra stationsexpeditörerna för mer värdeskapande uppgifter
  • Kommunikation i stället för fysiska transporter. Redan idag sker distansarbete via IT-system. Vilka möjligheter finns i framtiden?
  • Kunskap om sambanden mellan samhälls- och produktionsekonomi för olika produk-tionssystem
  • Kunskap om innovationer och produktivitet på strategisk, taktisk och operativ nivå
  • Kunskap om värdeskapande genom innovativa processer
  • Samverkan med akademi och näringsliv
En sammanfattande beteckning på en strategi för framtiden skulle kunna vara: ”Strategi för värde- och produktivitetstillväxt i kollektivtrafiken”.
Genomförandet kan ske i samklang med ett Public Sector Turnaround-tänkande. En viktig framgångsfaktor är innovationer, både för att skapa värde åt kunderna men också för att spara arbetstid. Ett ledningssystem för innovativ utveckling bör omfatta såväl top-down- som bottom-up-processer.
Från den politiska nivån skulle styrning kunna ske via kollektivtrafiktaxan. Politikerna fastlägger en bana för hur mycket priset får öka i framtiden. Ett omvandlingstryck skapas när priset blir ett rättesnöre för kollektivtrafikens planerande och producerande delar.



”Heaven holds a place for those who pray… hey, hey, hey...hey, hey, hey”   (Paul Simon)




Referenser:
Artiklar i Ekonomisk Debatt
McKinsey Sverigerapporten 2012
Artiklar i dagstidningar och tidskrifter och
Annat material på nätet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar