Kollektivtrafiken i en storstad är ett komplext trafiksystem
som kan liknas vid ett konglomerat av process- och verkstadsindustri. Längst ut
mot kunderna levereras en resa – en tjänst som konsumeras i samma ögonblick som
den produceras.
På kort sikt behöver hinder undanröjas och verksamhetsförbättringar genomföras t.ex.
På kort sikt behöver hinder undanröjas och verksamhetsförbättringar genomföras t.ex.
- Flaskhalsar tas bort i flöden och processer
- Utnyttja/göra sig av med överkapacitet och förbättra systemens utnyttjandegrad
- Genom ständiga förbättringar minska ledtider och fel i produktionen
På lång sikt drivs produktivitetsutvecklingen
av andra faktorer
- Arbetet effektiviseras genom införande av ny och bättre teknik
- Arbetskraften ges ökad kompetens genom utbildning och erfarenhet
- Arbetsintensiva och lågproduktiva verksamheter ersätts med högproduktiva. Lågproduktiva verksamheter avvecklas.
Vad kan
göras på lång sikt för att öka kollektivtrafikens produktivitet?
I de
följande punkterna sammanfattas några kollektivtrafikåtgärder för att höja
kapitalandelen och tekniknivån i produktionen samt bredda och fördjupa verksamhetens
kunskapsinnehåll:
- Automatiserade spårsystem vid nyinvestering, exempelvis spårtaxi eller motsvarande
- Automatisering av befintliga spårsystem, inklusive nya system av hög precision för trafikledning och –styrning för att höja utnyttjandegraden
- Högproduktiv busstrafik (BRT)
- Cykelmotorvägar med kringservice som alternativ till kollektivtrafik och annan trafik
- Försäljning och betalsystem för att frigöra stationsexpeditörerna för mer värdeskapande uppgifter
- Kommunikation i stället för fysiska transporter. Redan idag sker distansarbete via IT-system. Vilka möjligheter finns i framtiden?
- Kunskap om sambanden mellan samhälls- och produktionsekonomi för olika produk-tionssystem
- Kunskap om innovationer och produktivitet på strategisk, taktisk och operativ nivå
- Kunskap om värdeskapande genom innovativa processer
- Samverkan med akademi och näringsliv
En sammanfattande beteckning på en strategi för framtiden skulle
kunna vara: ”Strategi för värde- och produktivitetstillväxt i
kollektivtrafiken”.
Genomförandet
kan ske i samklang med ett Public Sector Turnaround-tänkande. En viktig
framgångsfaktor är innovationer, både för att skapa värde åt kunderna men också
för att spara arbetstid. Ett ledningssystem för innovativ utveckling bör
omfatta såväl top-down- som bottom-up-processer.
Från den
politiska nivån skulle styrning kunna ske via kollektivtrafiktaxan. Politikerna
fastlägger en bana för hur mycket priset får öka i framtiden. Ett
omvandlingstryck skapas när priset blir ett rättesnöre för kollektivtrafikens planerande
och producerande delar.
”Heaven
holds a place for those who pray… hey, hey, hey...hey, hey, hey” (Paul
Simon)
Referenser:
Artiklar
i Ekonomisk Debatt
McKinsey
Sverigerapporten 2012
Artiklar
i dagstidningar och tidskrifter och
Annat
material på nätet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar