Produktionskostnaden per sittplatskm i SL:s
busstrafik har vuxit med 5,6 procent per år i fasta priser mellan 1998 och
2010. Detta beror bland annat på Baumols sjukdom (se tidigare inlägg). Kostnadsökningen
kan alltså förklaras delvis av:
- en svag produktivitetsutveckling i trafiken,
- en lång period av reallöneökningar och
- en hög löneandel i totalkostnaden
- en svag produktivitetsutveckling i trafiken,
- en lång period av reallöneökningar och
- en hög löneandel i totalkostnaden
Begreppet Baumols sjukdom brukar dyka upp i
diskussionerna om den offentliga sektorns finansiering, inte minst när det
gäller vård, omsorg och skola. Baumols tankegång utgår från att produktiviteten
utvecklas olika snabbt i olika delar av ekonomin.
Löneutvecklingen i sektorer med snabb
produktivitetstillväxt används normalt som riktmärke för andra sektorer, även
om produktiviteten växer långsamt i dessa. I sektorer med långsam
produktivitetstillväxt kommer därför lönekostnaderna att öka snabbare än i
sektorer med snabb tillväxt.
Baumols teser sägs strida mot klassisk
nationalekonomi där det hävdas att produktivitet och löneutveckling följs åt.
Låt oss nu göra en enkel teoretisk betraktelse
över den baumolska åkomman.
Kostnadsmodell
För en verksamhet som producerar en viss typ
av tjänst antas att TC(t)= W(t)*N(t) + K(t) + M(t), där
TC(t) = verksamhetens
totalkostnad
W0(t) =
genomsnittlig lön per anställd
W1(t) =
genomsnittlig lön per skattebetalare
N(t) = arbetade timmar per
år
K(t)= kapitalkostnad per år
M(t) = kostnad för
insatsvaror per år
Q(t) = produktion per år
A(t) = verksamhetens produktivitet Q(t)/N(t)(1)
Genom att dividera med produktionen Q(t) får
vi enhetskostnaden AC(t) = TC(t)/Q(t):
AC(t) = W(t)*N(t)/Q(t) + K(t)/Q(t) +
M(t)/Q(t)
Sedan sätter vi in produktivitetsuttrycket A(t)
= Q(t)/N(t) i formeln, vilket ger:
AC(t)= W(t)/A(t) + K(t)/Q(t) + M(t)/Q(t)
En konstant kontinuerlig
procentuell förändring per tidsenhet kan generellt uttryckas med
X(t) = X0ext, där
variabeln X(t) startar i X0 och sedan växer med (x) procent per
tidsenhet, t.ex. (x) procent per år. I fortsättningen används detta uttryck i
formlerna för TC(t) respektive AC(t) och (t) får representera enskilda år under
en viss tidsperiod.
För att analysera Baumols sjukdom antar vi att
verksamheten är optimal i utgångsläget och alltså inte kan göras mer effektiv.
Det innebär att produktiviteten A(t) är konstant, vilket är lika med att den
har nolltillväxt från och med utgångsåret. Med hjälp av uttrycket i det föregående
stycket kan A(t) nu skrivas som A0e0*t, vilket kan
förenklas till A0. Till slut får vi således att
TC(t) = Q0eqt
* W0/A0*ewt + K0ekt
+ M0emt och
AC(t) = W0/A0*ewt
+ K0ekt/Q0eqt + M0emt/Q0eqt
= W0/A0*ewt + K0/Q0*e(k-q)t
+ M0 /Q0*e(m-q)t
Vi antar vidare att verksamheten bedrivs av
en enda producent i ett område med befolkningen B(t) och där summan av antalet skattebetalare
är S(t). Verksamheten är den enda leverantören i området av just denna typ av tjänst
och den finansieras med biljett- respektive skatteintäkter. Den andel av
verksamhetens kostnad som finansieras av kunder är lika med (1-α) procent
varför den andel som finansieras med skatter är (α) procent. Skattesatsen sk(t)
definierar vi som skatteintäkten per skattebetalare och inkomst. Sk(t) kan man
kalla den teoretiska skattesatsen, den
skattesats som precis uppfyller finansieringsvillkoret för skattedelen.
Tjänsternas pris p(t) beslutas av de
ansvariga för verksamheten och sätts som ett genomsnittspris. Produktionen Q(t)
och kostnaderna för kapital K(t) och nödvändiga insatsvaror M(t) antas ha en
likformig utveckling. Med det menas att kapitalkostnaden och kostnaden för
insatsvaror ökar lika mycket som den årliga produktionstillväxten, dvs. q = k =
m.
Antalet skattebetalare S(t) antas utgöra en
fast andel av befolkningen i området och växer med (s) procent per år, i samma
takt som befolkningsökningen. Marknaden för verksamheten befinner sig i jämvikt
och produktionen Q(t) är därför lika med efterfrågan D(t).
För att verksamhetskostnaderna ska kunna
täckas med biljettintäkter och skatteintäkter måste två villkor vara uppfyllda:
1. Biljettintäkterna R(t) ska motsvara andelen
(1-α) av totalkostnaderna TC(t).
R(t) = (1-α)*TC(t) = (1- α)*
Q(t)*AC(t) men
R(t) = p(t)*Q(t) varför
p(t)*Q(t) = (1-α)*Q(t)*AC(t)
Prisvillkoret är alltså
p(t) = (1-α)*AC(t)
och med förutsättningen ovan
att q = k = m kan det tecknas
p(t) = (1-α)*(W0/A0*ewt
+ K0/Q0 + M0/Q0)
2. Skatteintäkterna
SK(t) är lika med den teoretiska skattesatsen sk(t) multiplicerad med antalet
skattebetalare S(t) och genomsnittsinkomsten per skattebetalare W1(t).
De ska täcka andelen (α) av totalkostnaderna TC(t). Finansieringsvillkoret för
skattedelen kan då sammanfattas med
SK(t) = sk(t)*S(t)*W1(t)
= α*TC(t)
sk(t)*S0est *
W1ewt(2) = α*(Q0eqt
*W0/A0*ewt + K0ekt
+ M0emt)
sk(t) = α*[Q0e(q-s)t
*W0/(W1A0S0) + (K0ekt
+ M0emt)/S0est * W1ewt]
sk(t) = α*[Q0e(q-s)t *W0/(W1A0S0)
+ (K0e(k-s-w)t + M0e(m-s-w)t)/S0W1],
men eftersom vi antagit att q = k =m kan villkoret
för skattefinansieringen uttryckas med
sk(t) = α*[Q0e(q-s)t *W0/(W1A0S0) + (K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
Pris och skatt vid olika antaganden – ett
par exempel
Som framgår av de ovan härledda uttrycken är
det många faktorer som påverkar priset p(t) och skattesatsen sk(t). Nedan
illustreras detta i två exempel med olika antaganden för produktionstillväxt
(q) och befolkningstillväxt/tillväxt av antal skattebetalare (s). Men först deriverar
vi p(t) och sk(t) med avseende på (t).
p´(t)
= (1-α)*w*W0/A0*ewt
p´´(t)
= (1-α)*w2 *W0/A0*ewt
sk´(t) = α*[(q-s)*Q0e(q-s)t
* W0/(W1A0S0) + (q-s-w)*(K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
sk´´(t) = α*[(q-s)2 *Q0e(q-s)t
* W0/(W1A0S0) + (q-s-w)2 *(K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
a) Det
första exemplet är typiskt för ett område där befolkningen och produktionen
växer lika snabbt. Uttryckt på
formelspråk antar vi alltså att q – s = 0.
Pris
Produktionen (Q0), kostnaderna (K0,
W0 och M0) och produktiviteten (A0)
antas vara givna i utgångsläget liksom parametern (α) som bestämmer
fördelningen mellan biljettintäkter och skatteintäkter. Enligt prisformeln bestäms
då enhetskostnaden AC(t) och priset p(t) enbart av löneutvecklingen (w).
p(t) = (1-α)*(W0/A0*ewt
+ K0/Q0 + M0/Q0)
Vi kan notera att prisderivatan p´(t) = (1-α)*w*W0/A0*ewt
är positiv och växande, förutsatt att inte löneutvecklingen är negativ.
Skatt
När q – s = 0 kan skattesatsen sk(t) och dess
förstaderivata sk´(t) formuleras som
sk(t) = α*[Q0*W0/(W1
A0S0) + (K0 + M0)*e-wt/(S0
W1]
sk´(t) = -α*w*(K0 + M0)*e-wt/S0W1
< 0
Även skattesatsen sk(t) förändras enbart
beroende på löneutvecklingen (w), men dock
på ett helt annat sätt än priset. Eftersom löneutvecklingen förekommer som en negativ
exponent (e-wt) i uttrycket för sk(t) är förstaderivatan sk´(t) negativ,
vilket indikerar att den teoretiska skattesatsen sk(t) sjunker med tiden. Ett
specialfall uppkommer när (K0 + M0) är lika med noll,
alltså när verksamheten endast utförs med personal. Då är också förstaderivatan
sk´(t) lika med noll, vilket innebär att den teoretiska skattesatsen sk(t) konstant.
b) I
det andra exemplet utgår vi från att produktionen ökar snabbare än befolkningen/antalet
skattebetalare, med andra ord antar vi att q – s > 0
Pris
Uttrycket för priset påverkas inte av de nya
förutsättningarna utan här får vi samma uttryck som i exempel a), dvs.
p(t) = (1-α)*(W0/A0*ewt
+ K0/Q0 + M0/Q0)
Skatt
Men uttrycket för
skattesatsen sk(t) skriver vi nu som
sk(t) = α*[Q0e(q-s)t
*W0/(W1A0S0) + (K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
sk´(t) = α*[(q-s)* Q0e(q-s)t
* W0/(W1A0S0) + (q-s-w)*(K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
sk´´(t) = α*[(q-s)2 *Q0e(q-s)t
* W0/(W1A0S0) + (q-s-w)2 *(K0 + M0)*e(q-s-w)t/S0W1]
Det inses lätt att i detta exempel är andraderivatan
sk´´(t) positiv. Det betyder att skattesatsen sk(t) har en minimipunkt vid den
tidpunkt (tmin) där förstaderivatan sk´(t) är lika med noll. Minimipunkten
kan bestämmas med hjälp av formlerna ovan.
Vi får då att
tmin = 1/w*ln[(w+s-q)*(K0
+ M0)*A0/((q-s)*Q0*W0)]
För att tmin ska kunna beräknas
måste gälla att
(w+s-q)/(q-s) > Q0*W0/[(K0
+ M0)*A0]
I annat fall är ln-funktionen (naturliga
logaritmen) odefinierad och någon minimipunkt existerar inte.
Slutsatser
Analysen i denna korta
studie görs med en enkel kostnadsmodell och några förenklade antaganden. Ett
sådant antagande är att produktion, kapitalkostnader och kostnader för
insatsvaror förändras i samma takt.
Modellen inklusive exemplen kan
sägas beskriva en verksamhet där alla delar förändras proportionellt utan
tillskott av extra resurser. Till exempel kan detta innebära att inga resurser
läggs på att höja tjänsteutbudets kvalitet eller sätts av för att förbättra
produktionen på annat sätt. Det enda som sker är en anpassning till ökad
produktion och inget mer.
Men som analysen visat kan även denna förenklade
kostnadsmodell ge en fingervisning om hur pris och skatt påverkas av Baumols
sjukdom. För att få mer kunskap om dessa förhållanden måste naturligtvis mer fördjupade
studier göras.
När vi antar att befolkning och produktion
förändras i samma takt (q – s = 0) och att produktiviteten är konstant (A(t) =
A0) bestäms tillväxten i enhetskostnad AC(t) och pris p(t) av lön och
andel lönekostnader i produktionen; ju kraftigare lönetillväxt och ju större
lönekostnadsandel, desto snabbare ökar enhetskostnaden respektive priset. Enhetskostnaden
och priset ökar även vid oförändrad produktion (q = k = m = 0).
Hur den teoretiska skattesatsen sk(t) påverkas
är en litet mer komplicerad fråga. Den kan öka eller minska beroende på befolkningstillväxt,
verksamhetens omfattning etc. men påverkas också av andelen lönekostnader i
verksamheten.
När vi antar att q – s = 0 och att produktionskostnaden
inte enbart utgörs av lönekostnader kommer skatteintäkterna att växa snabbare
än verksamhetens produktionskostnad. Detta resulterar i att den teoretiska skattesatsen
sk(t) sjunker med tiden. Kurvans nedåtlutning blir brantare ju mindre
lönekostnadsandelen är, enligt illustrationen i figuren.
När produktion och befolkning förändras i
samma takt stiger alltså priset på tjänsten samtidigt som den teoretiska
skattesatsen faller. Den teoretiska skattesatsens nedåtgående trend
skulle kunna utnyttjas som finansieringskälla på olika sätt(3). Om den faktiska skattesatsen behölls oförändrad
kunde överskjutande skatteintäkter användas till att t.ex. spara i ladorna för
kärvare tider, skjuta upp eventuella prishöjningar eller satsa på förbättrad
produktivitet, kvalitet och ökad hållbarhet.
När produktionen ökar i mycket snabbare takt
än befolkningen (q – s > 0) faller inte längre den teoretiska skattesatsen
sk(t), vilket illustreras av kurvan A i figuren ovan. Förloppet skulle kunna
bromsas om verksamheten successivt effektiviserades så att produktionen utfördes
med färre resurser. Den extensiva produktionen
med minskande kvot mellan produktion och produktionskostnader skulle då kunna närma
sig en intensiv där kvoten ökar.
Baumols sjukdom skonar ingen verksamhet med
svag produktivitetsutveckling. Men analysen har visat att sjukdomsförloppet är olika
vid avgiftsfinansiering och skattefinansiering.
Kommentar SL
Som nämns i inledningen ökade produktionskostnaden
per sittplatskm för SL:s busstrafik med 5,6 procent per år i fasta priser mellan
åren 1998 och 2010. Under samma period ökade SL:s priser (30-dagarskortet) med
3,5 procent per år.
För att kunna upprätthålla en kostnadsökning av
den storleksordningen krävs säkert mer än att bara lönerna ökar och att
produktiviteten är konstant.
För det första kan kostnaderna för kapital
och insatsvaror, (k) respektive (m), ökat snabbare än antalet sittplatskm (q). Om
man blickar bakåt i tiden är detta inte svårt att föreställa sig. Satsningar
har gjorts såväl för att höja busstrafikens kvalitet som att göra busstrafiken
mer tillgänglig och miljövänlig.
För det andra bör kostnadsutvecklingen ha påverkats
av en svag produktivitetsutveckling. I kostnadsmodellen definieras produktiviteten
som arbetsproduktivitet, dvs.
A(t) = Q(t)/N(t),
där Q(t) anger produktion per år och N(t)
arbetade timmar per år. Genom att differentiera får vi den årliga procentuella produktivitetstillväxten
uttrycket i variablerna Q(t) och N(t)
dA(t)/A(t) = dQ(t)/Q(t) – dN(t)/N(t).
I de teoretiska resonemangen förutsätts att produktiviteten
A(t) är konstant. Det innebär att produktivitetstillväxten dA(t)/A(t) antas vara
lika med noll och att därför dQ(t)/Q(t) är lika med dN(t)/N(t). I klartext
betyder detta att produktion och arbetade timmar antas växa i samma takt.
En hel del talar för att busstrafikens arbetsproduktivitet
sjunkit sedan slutet av 1990-talet – alltså att antalet arbetade timmar i
busstrafiken ökat mer än trafikproduktionen. Orsaker är bland annat ökad
trängsel i trafiken, nya avtal och förändrade arbetstidsregler för bussförarna.
Priset
Den sjunkande produktiviteten i busstrafiken
har drivit upp busstrafikens kostnader, vilket i sin tur bidragit till att
priserna i SL-trafiken ökat (mellan busstrafikens kostnader och SL:s priser
råder ett signifikant positivt samband). För att få hela bilden får man lägga
till kostnaderna för kapital och insatsvaror. Men även kostnadsposternas
andelar av totalkostnaderna måste avgränsas.
Skatten
Mellan 1998 och 2010 ökade befolkningen i
Stockholms län med 1,1 procent per år och produktionen av sittplatskm i SL:s
busstrafik med 0,7 procent per år(4). Om vi avgränsar oss till
busstrafiken är det alltså sannolikt att skatteintäkterna under perioden ökat
snabbare än trafikproduktionen. Inom
busstrafiken bör det därför ha uppstått ett ”överskott” av skatteintäkter av
det slag som nämnts tidigare i texten. Dock kan överskottet mer eller mindre ha
gått upp i rök på grund av svag produktivitetsutveckling och ökade kostnader
för kapital och insatsvaror.
Avrundning
En angelägen uppgift är att öka
produktiviteten i SL:s busstrafik. Eftersom bussföraren inte går att
rationalisera bort(5) kan möjligheter till tjänsteutveckling övervägas. Ett exempel är snabbgående
busstrafik som höjer omsättningshastigheten hos såväl arbetskraft som kapital. De
elva stombusslinjer som SL presenterat skapar kanske en öppning för sådan
trafik.
Hur resursmässigt hållbar är egentligen konventionell
busstrafik? Behöver inte förädlingsgraden öka?
”We cannot solve our problems with the same
thinking we used when we created them.”
(Albert Einstein)
”Ständigt denne Baumol” är det tredje och
sista inlägget om Baumols sjukdom. Baumols tankegångar kan tillämpas på all
kollektivtrafik.
----------------------------------------------------------------
(1) Produktiviteten definieras här som arbetsproduktivitet, dvs. produktion per arbetstimme. Förändringar i arbetsproduktiviteten kan alltså bero på att antalet arbetstimmar N(t) ökar eller minskar medan produktionen i övrigt är oförändrad. I vissa produktionssystem kan en förändring av antal arbetade timmar innebära att befintlig produktionsutrustning, inklusive insatsvaror måste kompletteras alternativt tas ur drift. Eftersom vi fortsättningsvis antar att produktiviteten A(t) är konstant bör denna ”extra effekt” kunna bortses ifrån.
(2) Det antas att lönenivån i verksamheten respektive i området kan vara olika. Löneutvecklingen antas däremot vara densamma.
(3) Verksamheter som finansieras med enbart biljettintäkter har alltså inte samma möjlighet
(4) Under samma period ökade resandet mätt i antal personkm med 1,5 procent per år.
(5) Just detta kan vara ett av skälen till varför privatfinansierade busslinjer i kollektivtrafiken inte är särskilt attraktiva för investerare. Se Neuraths börsblogg, Svd. ”Riskkapitalist: för låga marginaler i välfärd.” 2012-12-21.
----------------------------------------------------------------
(1) Produktiviteten definieras här som arbetsproduktivitet, dvs. produktion per arbetstimme. Förändringar i arbetsproduktiviteten kan alltså bero på att antalet arbetstimmar N(t) ökar eller minskar medan produktionen i övrigt är oförändrad. I vissa produktionssystem kan en förändring av antal arbetade timmar innebära att befintlig produktionsutrustning, inklusive insatsvaror måste kompletteras alternativt tas ur drift. Eftersom vi fortsättningsvis antar att produktiviteten A(t) är konstant bör denna ”extra effekt” kunna bortses ifrån.
(2) Det antas att lönenivån i verksamheten respektive i området kan vara olika. Löneutvecklingen antas däremot vara densamma.
(3) Verksamheter som finansieras med enbart biljettintäkter har alltså inte samma möjlighet
(4) Under samma period ökade resandet mätt i antal personkm med 1,5 procent per år.
(5) Just detta kan vara ett av skälen till varför privatfinansierade busslinjer i kollektivtrafiken inte är särskilt attraktiva för investerare. Se Neuraths börsblogg, Svd. ”Riskkapitalist: för låga marginaler i välfärd.” 2012-12-21.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar