fredag 23 maj 2014

Gudabenådade ekonomer: Nikolaj Fedorenko

Alexej Tjitjkin, Alexander Mesjkov

De idéer och förslag om en optimalt fungerande ekonomi som Nikolaj Fedorenko lade fram används i USA, Kina och andra länder. När kommer de att efterfrågas i hemlandet?
     Sovjets ekonomi, liksom landet självt, skulle ha kunnat utvecklas till ett framgångsrikt land även idag. Bara staten hade haft den politiska viljan att göra som landets egna forskare föreslog. Nikolaj Prokofievitj Fedorenko (1917-2006) – en av grundarna av den ekonomisk-matematiska skolan var en sådan forskare. Under hans ledning beräknade man i detalj möjligheterna för en allsidig utveckling av Sovjet från 70-talet till våra dagar. Han föreslog en etappvis övergång till de metoder för blandekonomisk reglering som med framgång användes i Kina på 80-talet.
     Ändå gjorde ”forskareliten” nära makten allt för att förslagen inte bara från Fedorenko utan också från många andra sovjetiska ekonomer, forskare och specialister skulle förpassas till arkiven. Eller förklara dem i ”kollektiv blockad”, kanske även förtala dem. Inte heller Fedorenko undgick ett sådant öde.
     I början såg ödet ut att vilja gynna den förre frontkämpen, ekonomen och forskningsorganisatören. Fedorenko var från 1946 fullvärdig ledamot av Sovjetunionens vetenskapsakademi och akademisk sekreterare på Avdelningen för ekonomi (1971-1983). År 1963 blev han den förste direktören för Centrala ekonomisk-matematiska-institut (CEMI) och ledde det i nästan ett kvarts sekel, till 1985. Där gjorde Fedorenko en stor och kanske också avgörande insats för användningen av matematiska metoder och datateknik i ekonomiska utredningar, planering och styrning.
     Som Nikolaj Nekrasov, en annan betydande ekonom, framhöll: ”Fedorenko insisterade på att statistiska uppgifter studerades i detalj. Det gällde även informationsunderlag så att dessa kunde breddas och fördjupas. Framförallt när det gällde studier av kapitalinvesteringars dynamik och struktur. Och naturligtvis var han emot att det fuskades med ekonomisk statistik vid praktisk användning. Han var alltid emot statistiska urval som var de mest fördelaktiga för maktstrukturerna. Det är begripligt att en sådan inställning knappast kunde tilltala majoriteten av dem med administrativ makt.”
     Fedorenko började arbeta som ekonom 1946. Då utförde han på ett lysande sätt och dessutom för första gången ett uppdrag som idag skulle kallas ”exklusivt”. Det gällde att beräkna effektiviteten av kombinerad produktion inom den kemiska industrin. För sin utomordentliga insats för branschens utveckling fick Fedorenko Sovjetunionens Statspris 1970.
     När Fedorenko blev chef för vetenskapsakademiens centrala ekonomisk-matematiska institut inleddes en mycket mer komplicerad etapp i hans verksamhet. Som dess förste direktör lade han mycket stor kraft på att leta efter och försöka motivera ekonomisk-matematiska modeller för att lösa landets problem. Det resulterade i en ”färdig produkt” – en uppsättning metoder för att prognostisera utvecklingen av landets ekonomi. Dessa återspeglades i de multivariata modellerna i ”System för en optimalt fungerande ekonomi” (SOFE). Vid slutet av 60-talet var detta system färdigutvecklat. Den här forskningen förutsatte bland annat att statlig planering skulle kombineras med modeller för mest effektiv utveckling av interregional och intersektoriell ekonomi. Den stöddes av regeringschefen Alexej Kosygin. Resultaten av nästan 30 års arbete inom ramen för SOFE presenteras i N.P. Fedorenkos bok ”Frågor inom den ekonomiska teorin” (1994).
     Vad går hans forskning ut på? Den statliga planeringen blir mest effektiv om den använder ekonomiska prognoser som i god tid kan upptäcka flaskhalsar. Det menade även Nikolaj Nekrasov och hänvisade till erfarenheterna i USA och Japan. Liknande metoder hade för övrigt utvecklats i USA under ledning av de framstående ryska ekonomerna Wassily Leontief och Semjon Kuznets och använts med framgång redan på 30- och 50-talet. De är mycket effektiva när det gäller att upptäcka och i god tid undanröja disproportioner i ekonomin och på det sociala området.
     Inom SOFE:s  teoretiska ram utformades ett koncept för målinriktad programplanering och styrning. Särskilt intresse ägnades åt en metodik baserad på statistisk eller sannolikhetsteoretisk metod (det verkar som om denna tendens i forskningen kommer att förstärkas). Framstående sovjetiska ekonomer och matematiker gjorde en stor insats under utvecklingen av SOFE-teorin. Det var akademiledamöterna Leonid Kantorovitj och Vasilij Nemtjinov, båda mottagare av Leninpriset, professor Viktor Novozjilov, akademiledamöterna Abel Aganbegjan, Alexander Granberg, Nikolaj Petrakov, Stanislav Sjatalin samt forskare med doktorsgraden som Viktor Volkonskij, Nikolaj Sjuchov, Vsevolod Pugatjov, Jurij Suchotin. Det bör tilläggas att fram tills nu är Kantorovitj den ende ryske vetenskapsman som fått Nobelpriset i ekonomi (han och amerikanen Tjalling Koopmans tilldelas priset 1975 med motiveringen ”för deras bidrag för optimal resursanvändning”).
     Men redan i mitten av 70-talet backade man från Kosyginreformerna och återgick till de vedertagna metoderna för styrning och planering. Det var mycket nära att Fedorenko och hans kollegor föll i onåd. Med anledning av inkomna ”signaler” lät politbyrån, kommunistpartiets högsta organ, i november 1983 meddela följande beslut: ”det innebär en fara eller åtminstone oförutsägbarhet om man i den sovjetiska planeringen för in ekonomiska modeller som har stor användning i väst. Att använda de ekonomiska metoder som man har i väst kan skada systemet för förberedelse, diskussion, antagande och genomförande av folkhushållningsplaner”. Men i Kina förenade man statlig planering och ekonomisk modellering-prognostisering från och med mitten av 80-talet och det ledde till exempellösa framgångar.
     Men det handlar inte bara om politiska faktorer. Den sovjetiska planeringen förvandlades från omkring mitten av 70-talet till företrädesrätt för unionsrepublikernas ledning. De ställde allt högre krav på centralmakten men skickade i huvudsak falska rapporter till Moskva. Självklart stämde inte en sådan ”grundval för planeringen” med de nya idéerna från Fedorenkos skola.
     ”Det är meningslöst att arbeta bättre”, sade öppenhjärtigt Rein Otsason, f.d. ordförande för den statliga planmyndigheten Gosplan i sovjetrepubliken Estland. ”Däremot är det stor mening med att skriva och be om hjälp. Det är viktigt att kunna skaffa pengar, livsmedel, foder, varor eller vad som helst – det är viktigare än att kunna framställa dem”. Som resultat uppstod mycket stora skillnader mellan sovjetrepublikerna i fråga om anslag ur statsbudgeten, leveranser av materiella och tekniska resurser, importvaror o. dyl. Följden blev skillnader i levnadsnivå.
     En prognos för den sovjetiska ekonomin gjordes under Fedorenkos ledning i början av 80-talet. Den visade att en djupgående kris skulle drabba landet på 90-talet om den inadekvata ekonomiska planeringen och förstärkningen av exportens råvarumodell fortsatte. Allt detta kunde innebära landets sönderfall.
     Till och med försöken att föreslå reformer inom den existerande ideologins gränser fick orättvis kritik och fedorenkoskolan gavs öknamn. På initiativ av vissa opponenter fäste myndigheterna etiketter på Fedorenko och hans riktning som ”antimarxism”, ”borgerlig subjektivism” och ”marknadssocialism”. Anklagelsen om att var marknadssocialistisk försvarade sig akademiledamoten och hans kollegor för övrigt inte mot. I själva verket, den som noggrant läste arbetena om SOFE kunde upptäcka att skotten till de kommande reformerna växte upp ur dem.
     Men inte heller i det nya marknadsekonomiska Ryssland stod teorin för en optimalt fungerande ekonomi (SOFE) högt i kurs. Den behandlades som ett slags provisorium i en tid då det ännu inte kunde vara tal om genomgripande marknadsreformer och den ekonomiska vetenskapen hölls i ett järngrepp. Jag anser att Fedorenkos bok ”Ryssland: lärdomar från förr, bilder av framtiden” bidrar till att förstå varför teorin inte var välkommen bland den nya tidens ”reformatorer”. I boken ses makten som en slags ekonomisk resurs vars intäkter måste användas inom ramen för tydliga regler och genomskinliga procedurer. Annars ”kan makten bli en källa för en sorts monopolräntor som privatpersoner lägger beslag på.” ”Erfarenheten de senaste åren har visat”, skriver vidare Fedorenko ”att de ryska reformerna är de allra mest ogenomtänkta och sårbara i just den centrala punkten – i skärningspunkten mellan vertikala och horisontella samband i ekonomin som SOFE ägnat särskild uppmärksamhet.” Som bokens författare så riktigt påpekar ledde slopandet av vissa funktioner i centralplaneringen till förlorad ekonomisk styrförmåga och till att den sociala spänningen i samhället skärptes. Dessa funktioner utgör generella ”ramvillkor” för relationerna mellan marknadens aktörer (utarbetande av perspektivplaner, stöd till stora långsiktiga projekt, reglering av inkomstskillnader o. dyl.). ”Under reformerna bröt man grovt mot den grundläggande principen i SOFE-teorin om ett direkt samband mellan en aktörs intäkter och effekterna på näringslivet av hans verksamhet. Enskilda personer fick möjlighet att lägga beslag på skattebetalarnas egendom, befolkningens besparingar, sänka lönenivån och sko sig på finanskaoset som alla inställda betalningar ställde till med.” Och ännu ett citat: ”SOFE-teorin har visat att en ekonomi inte kan vara livskraftig när värdeparametrarna skiljer sig från de optimala värderingarna av de ekonomiska agenternas bidrag till det samhällsekonomiska resultatet. Situationen i den ryska ekonomin är en övertygande bekräftelse av detta.”
     Under sina sista levnadsår gav Fedorenko aldrig upp, om han också inte avgick med segern. Det var som vid tidigare ”sammandrabbningar” med bakåtsträvarna från Gosplan och de ortodoxa inom nationalekonomin. Det liknade ”slaget” för att Kantorovitj, Nemtjinov och Novozjilov skulle ges Leninpriset, de mindre striderna för att skydda kolleger och ge dem normala levnadsvillkor.
     Men krafterna var inte alltid jämstarka. På centralkommitténs juniplenum 1983 kritiserades Centrala ekonomisk-matematiska-institutet (CEMI) och dess chef. Det sades att de ”begränsat sig till obetydliga avhandlingsteman” och ”gruppintressen”, ”lider av småskalighet”, ”partiets inflytande i CEMI minskar” o. dyl. Man kan förstå att Fedorenko efter en sådan karakteristik var tvungen att lämna posten som akademisk sekreterare vid den sovjetiska vetenskapsakademiens avdelning för ekonomi (1983) och att strax därefter avsäga sig direktörsposten vid CEMI (1985).
     Akademiledamoten Dmitrij Lvov skrev i förordet till Fedorenkos memoarer ”Minnas det förgångna, se in i framtiden” som kom ut  på förlaget Nauka 1999: ”Hur kunde det ha sett ut och vad för slags vetenskap och ekonomi skulle vi ha haft i landet om inte ett maktsystem hade stört den normala utvecklingen, ett maktsystem som var dogmatiskt i grunden och en officiell vetenskap som var dubbelt så dogmatisk… Det är säkert otrevligt för Fedorenko att minnas detaljerna i den ideologiska skövlingen av CEMI 1983-1985 och hela den vetenskapliga riktning som leddes av honom. Jag vill understryka att denna terror som tyvärr ännu inte har fått en rättvis officiell bedömning förde vetenskapen tillbaka åtskilliga decennier. Den berövade näringslivet en fruktbar teoretisk grund när denna behövdes som bäst – inför ”perestrojkan”. Detta är en av orsakerna till allt vårt elände.”
     Nekrasov hade en liknande åsikt: ”SOFE anslöt till de ekonomiska och administrativa reformer som skulle påbörjats under A. N. Kosygins ledning. Men snart avbröts dessa reformer. Kritik började komma från centralkommitténs ledning och forskarе som rigoröst genomförde centralkommitténs beslut och uppfattning.”
     Strax före centralkommitténs plenum försökte akademiledamoten Tigran Chatjaturov ge Fedorenko reellt konstruktivt stöd: han var redaktör för en nyligen utkommen bok som försvarade bland annat principen att värdera investeringars effektivitet efter den  totala faktiska produktionsvolymen. Det vill säga efter levererad och efterfrågad output beräknad per enhet investering i produktionen. Men denna synpunkt kom inte alls med i ”partiinstruktionerna”: som tidigare inriktades dessa på ett minimum av investeringskostnader per produktionsenhet. Men konsumenternas efterfrågan togs inte med i beräkningen.
     Det är knappast förvånande att man i de ekonomiska reformernas början inte tog lärdom av det tidigare felaktiga systemet för prisbildning som byggde på produktionens självkostnad. Det vill säga återigen kom ortodoxin i första hand. Trots att de ryska ekonomer som utarbetade SOFE-teorin på 60- och 70-talet hade lyckats övervinna begräsningarna med arbetsvärdeteorin och de stora misstag som begicks i samband med den. Forskarna hävdade att inte bara arbete utan också andra produktionsfaktorer får sin värdering i en optimalt fungerande ekonomi och bidrar till att tillgodose samhällets behov. Det gäller naturresurser, kapital och överhuvudtaget alla begränsade resurser.
     SOFE-teorin kom fram som ett alternativ till de då dominerande metoderna för att styra näringslivet. Dess skapare utarbetade principer för ett effektivt system för de ekonomiska relationerna i samhället som baserades på en förening av ”vertikala” och ”horisontella” samband mellan de ekonomiska subjekten som Fedorenko berättade om. Redan då formulerades alltså förutsättningarna för hur man skulle utforma en mekanism av typen reglerad marknad. Vi skulle också ha fått en sådan marknad, menade akademiledamoten Dmitrij Lvov, förutsatt att reformernas teoretiska bas inte hade slopats när marknaden ombildades.
     Nu började man betrakta undersökningarna  av det ”administrativa kommandosystemet” (Gavril Popov) som en vetenskaplig nyhet. Detta system måste raseras och på dess ruiner ett marknadssystem byggas. Man visade sig ha glömt bort de slutsatser som till och med vissa neutrala forskare i väst dragit. De hade helt nyligen av somliga uppfattats som en uppenbarelse, av andra som kätteri. Så till exempel ansåg den kände amerikanske ekonomen John K. Galbraith inte alls att den sovjetiska planeringen och den existerande ekonomiska modellen hade uttömt sina möjligheter. Hans slutsats var att båda systemen, som han såg som olika varianter av industrisamhället, ”växt om marknaden” och ”man kan observera en tydlig konvergens mot en och samma planeringsmodell.” Och detta uppfattades inte som fantastiskt. Galbraith uppmärksammade en tendens till ”att vissa planeringsfunktioner hade förts över från staten till företaget”. Han var även positiv till statens starka ställning i systemet för sociala och ekonomiska relationer. ”Ett sovjetiskt storföretag hotas inte av okontrollerad påverkan av marknadskrafterna inom områden som varuförsäljning, leverans och arbetskraftsförsörjning. På det hela taget gäller det också utformningen av en produktionspolicy”. Galbraith var övertygad om det. Ungefär så resonerade den överväldigande majoriteten av de sovjetiska medborgarna.
     Man utnyttjade inte möjligheten att modernisera ekonomin och optimala förslag för att föra landet ur den ekonomiska krisen bemöttes med tystnad och tillmälen. Samhället radikaliserades i hög grad genom detta. Grundtankarna hos Galbraith och andra skarpsinniga utlänningar och inhemska experter började betraktas som ”nattståndna” och som en ”passerad etapp”. Sådana stämningar närdes av de stora misstag som landets ledning gjorde. Satsningen på att samtidigt genomföra en ekonomisk och en politisk reform var förödande. Det ledde till att landet gick i bitar av överbelastning. Den allmänna opinionen var desorienterad och beredd att acceptera de nämnda ”enkla” recepten. Men en ekonomisk reform inom det stabila politiska systemet kunde ha gett många fler positiva resultat. De sovjetiska företagsledningarnas och näringslivstopparnas strävan efter självständighet som Galbraith hade lagt märke till hade inte försvunnit. Under de nya förutsättningarna (när den förhärskande moralen reducerats till parollen: ”berika er!”), antog den formen av ogenerad plundring av den egendom som en gång tillhört hela folket.
     ”På det hela taget, en kvasimarknad kan inte vara grunden för en ekonomisk uppgång… I Ryssland har det skapats en ovanlig och komplicerad struktur som domineras av oligarkiska element”, skrev Fedorenko inte långt före sin bortgång i den förut nämnda boken ”Ryssland: lärdomar från förr, bilder av framtiden”. Han underströk betydelsen av en centraliserad stat som ”försvarade och garanterade de ungas, de svagas och de nödställdas intressen”. Han verkade för en indikativ planering av den nationella ekonomin i en helhetsprocess och för utökade möjligheter att styra den slutliga efterfrågan. Den kooperativa ägandeformen såg Fedorenko som en ”en tredje väg” för att utveckla produktionsförhållandena. Han insisterade på att den skulle börja användas som en grundläggande modell för ekonomin. Man behöver inte bevisa att många av Fedorenkos idéer är intressanta för den nuvarande ryska ekonomin. De används i en rad länder. När kommer dessa förslag att efterfrågas i forskarens hemland?
     Ja, systemet för en optimalt fungerande samhällsekonomi (SOFE) sågs av denna skolas anhängare som ett system för hur man bäst (optimalt) utnyttjar alla samhällets resurser för att uppnå samhällsutvecklingens objektiva mål. Och det var sant. Men övergången till marknadsekonomi, sedan den faktiska innebörden av en sats i SOFE-teorin fastställts, åskådliggjorde samtidigt svagheten i ett par andra satser som avsåg vidareutveckling av det föråldrade centrala planeringssystemet. Detta förklarar den metamorfos som vissa företrädare för den ekonomisk-matematiska riktningen i Ryssland genomgick. En del av dem hamnade under åren av ”chockterapi” bland de övertygade marknadsentusiasterna och var lobbyister för genomförda reformer. Andra (och det var en hel del) var deras motståndare, de ”moderata”, centristerna som motsatte sig försöken att bryta itu landet.
     Men att ignorera det man uppnådde inom den ekonomiska teorin och praktiken under sovjettiden är minst sagt oförståndigt. Även i den nya ekonomin som långtifrån liknar den före perestrojkan, kan man utnyttja tidigare och ny forskning av systemteoretiker och matematiker från Centrala ekonomisk-matematiska institutet (CEMI). Bland annat inom ekonometrin, den tillämpade statistiken och mikroekonomin, till exempel undersökningar av livskvalitet. Med hjälp av optimala metoder kan producerande och finansiella företag bättre organisera sin verksamhet. Med ekonomisk-matematiska modeller kan man fastställa källor till materiellt stöd för mindre bemedlade befolkningsskikt.
     I början av 90-talet lyssnade inte makthavarna på rekommendationerna från forskarna på CEMI och andra ekonomer som tog sig an att utarbeta en ny ekonomisk mekanism utifrån ett optimalitetsperspektiv. Och det kom att ställa till med mycket elände i landet.
     Nu har det blivit ett villkor för nationens överlevnad att man förstår att en forcerad ekonomisk utveckling är nödvändig och att ekonomin måste ges en social inriktning. Men för att gå över till en ny ekonomisk mekanism med minimala förluster måste man först modellera den.
     Och här behövs det unika vetenskapliga bagaget och metoderna från Centrala ekonomisk-matematiska institutet och deras kolleger från andra forskningscentra.

Översättning Anders Börjeson, Stockholm Södermalm, 2014


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar